Nieuws

ROCOV Overijssel is niet om advies gevraagd over tijdelijke opheffing deel van lijn 75

Kortgeleden kreeg het ROCOV Overijssel van diverse reizigers de vraag hoe het zij hadden geadviseerd op de opschorting van Lijn 75 tussen Steenwijk en Blokzijl van 11 september tot en met 7 oktober. Het ROCOV Overijssel is tot haar spijt niet op de hoogte gebracht van deze opheffing. . Dat is voor alle betrokkenen jammer, want het ROCOV ziet alternatieven waarmee reizigers beduidend minder gedupeerd zijn.

 

De N333 tussen Steenwijk en Blokzijl is ongeveer een maand afgesloten met verstrekkende gevolgen voor de reizigers van de buslijn 75. Lijn 75 rijdt in die periode alleen nog maar tussen Blokzijl en Emmeloord en v.v. De frequentie op lijn 75 Blokzijl – Marknesse wordt verhoogd naar een halfuurdienst. Er is tijdens de ochtendspits op lijn 76 tussen Steenwijk en Kuinre welgeteld 1 extra rit. De reistijd tussen Steenwijk en Blokzijl gaat van 17 minuten naar circa 1 uur en 18 minuten.

 

Als het ROCOV gevraagd was om advies, dan had het ROCOV andere oplossingen voorgesteld.

Hierbij kan men denken aan een omleiding van lijn 75 via De Blauwe Hand. Of de inzet van een pendel tussen Vollenhove en Blokzijl. Steenwijk - Vollenhove wordt bediend door lijn 71 en 70 (overstap in Zwartsluis). Een reistijdverkorting van ca. 3 kwartier.

 

De omleiding kost uiteraard meer dan de normale route. In een overleg met provincie en vervoerders hadden deze extra kosten aan de orde kunnen komen en daarover een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Nu is ROCOV bij de besluitvorming niet betrokken geweest. Recent overleg met provincie leerde ons dat de provincie in gevallen van omleidingen het ROCOV niet wil horen.

 

Het Rocov heeft er bij de provincie op aangedrongen ons in het vervolg tijdig te informeren over langdurige en grote omleidingen die tot veel ongemak leiden voor de reizigers. Dat stelt ons in de gelegenheid zo nodig met de provincie in overleg te treden over mogelijke alternatieven die voor minder ongemak zorgen voor de reizigers. Daarbij wil het ROCOV de vraag opwerpen of het een idee is bij omvangrijke omleidingen de extra kosten deel van het project te laten zijn.